Kaj pa generacija Z? (Polona Zupančič)

Objavljeno v kategoriji: Kadrovsko delo

To je čisto nova generacija mladih, ki še niso stopili na trg delovne sile, in za katero obstajajo le predvidevanja in napovedi, kakšen bo njen odnos do dela. Rojeni so v obdobju med letoma 1990 oziroma 1995 in do danes. Njihova najbolj očitna značilnost je, da so rasli z internetom, GSM-om, DVD-ji, MP3 (ali kar iPodi), PSP in podobnimi tehnološkimi pripomočki, brez katerih sveta sploh ne poznajo.
Svoj profil na Facebooku so si ustvarili že v osnovni šoli, dostop imajo do vseh spletnih vsebin, vse so že videli in če še niso, jih tudi prepovedan dostop ne bo oviral. So radovedni, hkrati pa tako dobro informirani, da stalno živijo pod stresom. Z razvojem socialnih omrežij in njihovega povezovanja s prijatelji preko njih, so se osebni stiki močno zmanjšali in namesto igranja na dvorišču in druženja po pouku, gredo pogosto naravnost domov v varno zavetje virtualne realnosti.

S potrošniškega vidika je zanje zelo značilno, da močno vplivajo na nakupne odločitve svojih staršev, obenem pa že sami postanejo aktivni potrošniki zelo zgodaj. Ogromno vedo o izdelkih, ki jih kupujejo in zaradi informiranosti in znanja jih je težko ogoljufati. Internet je njihovo življenje in ko si česa zaželijo, bodo to stvar na spletu našli in se zanjo celo pogajali. Za razliko od generacije Y, kjer vsak izraža svojo unikatnost, se pripadniki generacije Z raje povezujejo z vrstniki istih interesov, stila in ambicij.

Tudi vloga učitelja se je pri tej generaciji močno spremenila. Če je bil učitelj za veterana avtoriteta, je za generacijo Z mentor, s katerim lahko debatira. So zelo ustvarjalni in sodelujejo na mnogih ravneh socialnih in drugih omrežij – podajajo filmske kritike na Imdb, pišejo kolumne oz. bloge, objavljajo videe na Youtubeovem kanalu (in učijo druge, kako uporabljati Photoshop, igrati kitaro, se ličiti ipd.), oblikujejo, opremljajo in podobno.

Raziskovalci menijo, da se Z-jevci pri iskanju zaposlitve ne bodo omejevali in se bodo za službo, ki jih zanima, pripravljeni preseliti tudi na drugi konec sveta. Zaposlovanje generacije Z bo videti nekako takole:

  • Pozabimo e-mail: že za ipsilonarje je bil počasno orodje, za Z bo nesprejemljivo. Socialni mediji so vse to prehiteli.
  • Uporabljajmo GSM: kadar Z-ji niso na računalniku, uporabljajo GSM kot komunikacijsko orodje. Verjetno bodo pričakovali vabilo na razgovor kar preko kratkega SMS-a.
  • Znebimo se zastaranih pogledov na papirje o pridobljenih izobrazbah: nova generacija že sedaj eksperimentira z DYI (do it yourself) ali učenjem “naredi sam”. V prednosti bodo pridobljene izkušnje in neformalna znanja.
  • Bodimo odprti za nove ideje: generaciji Z je privlačno vse, kar je novo in kjer imajo možnost učenja in rasti. Z informacijami, ki jih imajo in s stalno povezanostjo s svetom imajo občutek, da je šola v klasičnem pomenu čisto odveč.